ابزار منو ثابت

سیب زمینی شیرین Sweet potato

خصوصیات مرفولوژیکی:

 


دارای شاخه های دراز و خزنده روی زمین میباشد که ساقه ها تا 4 متر نیز رشد میکنند، ریشه آن متورم، دراز و شیرین می باشد.
این گیاه دارای سرعت رشد سریعی میباشد.

برگهای آن قلبی شكل مخروطی موجدار با دمبرگ دراز و به رنگهای بنفش ، ارغوانی و گاهی سفید دیده میشوند.


گلهای آن منظم، جام گلها به شكل قیف است، این گلها به رنگهای سفید، صورتی و یا بنفش میباشند.
محصول این گیاه معمولا قسمت زیر زمینی آن است كه نوعی غذه كاذب می باشد چون متورم است و محتوی نشاسته و مواد غذایی و مواد شیرین است.

 

تکثیر :



1- کاشت بذر : برای این منظور در فصل بهار اقدام کنید و ابتدا بذرها را به مدت 24 ساعت در آب قرار دهید و سپس اقدام به کاشت کنید.
2- قلمه زدن : ساده ترین روش برای تکثیر این گیاه قلمه زدن میباشد .
ابتدا قطعاتی از ساقه رونده گیاه به طول 30 سانتیمتر را از آن جا کنید و تمامی برگها بجز برگهای کوچک انتهایی را جدا کرده و قلمه ها را در خاک قرار دهید ، پس از مدتی گیاه شروع به رشد خواهد کرد. (فصل بهار یا تابستان برای قلمه زدن مناسب است .)

 

خواص:

 

 

- در چین از غده آن به عنوان مقوی برای معده و طحال و كلیه استفاده می شود.

- در هند و چین برای تقویت اشخاصی كه دوره نقاهت بیماری را می گذرانند و همچنین برای اشخاص مبتلا به بیماری دریا گرفتگی تجویز می شود. در شبه جزیره مالایا از آن مشروبی درست می كنند كه برای رفع تشنگی درموارد تب می خوردند.

- در اندونزی برگهای خرد شده آن راروی محل سوختگی و مفاصل سفت شده می مالند . ساقه ها و شاخه های آن را روی مفاصل روماتیسمی سفت شده می بندند .


- نوعی از آن كه دارای غده قرمز قهوه ای رنگ است كه برای اسهال خونی مفید است.  شیره غده خام گیاه را روی سوختگی می مالند که سبب تسكین می شود. از غده ارغوانی رنگ آن در موارد بیماری قند به كار برده می شود.
در هندوستان از ریشه گیاه به عنوان ملین استفاده می شود.

 

 - حاوی قند طبیعی است. این قندها باعث کنترل و تثبیت قند خون می‌شوند و حالت مقاومت سلول‌های به انسولین را کاهش می‌دهند. در نتیجه می‌توان گفت که این سیب‌زمینی برای دیابتی‌ها مفید است.

 

 - سرشار از فیبرهای غذایی است که برای ارتقای سلامت دستگاه گوارش لازم و ضروری هستند. این فیبرها از بروز سرطان کولون پیشگیری کرده و با یبوست مقابله می‌کنند.

 

 - منبع خوب ویتامین D محسوب می‌شود. این ویتامین برای عملکرد خوب غده‌ی تیروئید، دندان‌ها، عصب‌ها، استخوان‌ها، پوست و افزایش انرژی لازم و ضروری است.

 

- پتاسیم موجود در سیب‌زمینی شیرین برای کاهش عضلانی و نفخ ورزشکاران بسیار مفید است. این سبزی پرخاصیت انرژی زیادی به شما خواهد داد و از گرفتگی عضلانی پیشگیری می‌کند. سیب‌زمینی شیرین به دلیل دارا بودن  پتاسیم به تنظیم ضربان قلب و علائم عصبی نیز کمک می‌کند.

 

 - برای مقابله با بیماری نقرس، آرتریت و آسم مفید است چون سرشار از کاراتنوئیدهایی مانند بتاکاروتن هایی است. این ترکیب مفید باعث کاهش اثرات پیری شده و از رشد سلول‌های سرطان سینه و ریه پیشگیری می‌کند.

 

 - سرشار از پتاسیم، منیزیم، منگنز، کلسیم و آهن است. این مواد معدنی برای عملکرد درست بدن و متابولیسم آنزیم‌ها لازم و ضروری هستند.

- سیب زمینی شیرین سرشار از آنتی اکسیدان هایی مثل آنتوسیانین (anthocyanins) و اسپارامین (sporamins) است.همچنین حاوی مقدار کالری کمتر و فیبر بیشتر است، و دارای شاخص قند خون پایین تریست، به این معنا که سریع قند خون را افزایش نمی دهد.

 

جزئیات مواد مغذی سیب زمنی شیرین:

 

مقدار کالری: 100 گرم سیب زمینی شیرین حاوی 86 واحد کالری است.

مقدار فیبر: 3 گرم

مقدار کربوهیدرات:100 گرم سیب زمینی شیرین حاوی 20 گرم کربوهیدرات است

مقدار ویتامین A : 100 گرم سیب زمینی شیرین 14187 IU (یکای بین المللی) دارد. حتی مقدار کمی سیب زمینی شیرین نیاز روزانه شما به ویتامین A را تامین میکند. سیب زمینی شیرین همچنین یکی از منابع مغذی بتاکاروتن است. مصرف ویتامین A برای سلامتی بینایی، سیستم ایمنی و پوست خیلی مفید است.

مقدار ویتامین C : 2.4 میلی گرم

مقدار پتاسیم: 337 میلی گرم

 

 

در هر یك صد گرم قسمت قابل خوردن غده سیب زمینی شیرین خام مواد زیر موجود است :


آب ۷۰ گرم ، پروتئین ۷/۱ گرم ، مواد چرب ۵/۰ گرم ، هیدراتهای كربن ( قندو نشاسته ) ۲۵ گرم ، خاكستر ۱/۱ گرم ، كلسیم ۳۲ میلی گرم ، فسفر ۴۷ میلی گرم ، آهن ۷/۰ میلی گرم ، سدیم ۱۰ میلی گرم ، پتاسیم ۲۴۳ مییلی گرم ، ویتامین A ۸۸۰۰ واحد بین المللی ، تیامین ۱/۰ میلی گرم ، رایبوفلاوین ۰۶/۰ میلی گرم ، نیاسین ۶/۰ میلیگرم ، و ویتامین C۲۱ میلی گرم .

 

در هر یك صد گرم قسمت قابل خوردن غده سیب زمینی شیرین كباب شده در پوست مواد زیر موجود است:


آب ۶۳ گرم ، پروتئین ½ گرم ، مواد چرب ۵/۰ گرم ، هیدراتهای كربن ( قند و نشاسته ) ۳۲ گرم ، خاكستر ۲/۱ گرم ، كلسیم ۴۰ میلی گرم ، فسفر ۵۸ میلی گرم ، آهن ۹/۰ میلی گرم ، سدیم ۱۲ میلی گرم ، پتاسیم ۳۰۰ میلی گرم ، ویتامین A۸۱۰۰ واحد بین المللی ، تیامین ۰۹/۰ میلی گرم ، رایبو فلاوین ۰۷/۰ میلیگرم ، نایسین ۷/۰ میلی گرم ، و ویتامین C ۲۲ میلی گرم

 

در هر یك صد گرم قسمت قابل خوردن غده سیب زمینی شیرین آب پز در پوست مواد زیر وجود دارد.:


آب ۷۰ گرم ، پروتئین ۷/۱ گرم ، مواد چرب ۴/۰ گرم ، هیدراتهای كربن ( قند و نشاسته ) ۲۵ گرم ، خاكستر ۰/۱ گرم ، كلسیم ۳۲ میلی گرم ، فسفر ۴۷ میلی گرم ، آهن ۷/۰ میلی گرم ، سدیم ۱۰ میلیگرم ، پتاسیم ۲۴۳ میلی گرم ، ویتامین A ۷۹۰۰ واحد بین المللی ، تیامین ۰۹/۰ میلی گرم ، رایبوفلاوین ۰۶/۰ میلیگرم ، نیاسین ۶/۰ میلیگرم و ویتامین C ۱۷ میلی گرم .

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


موضوعات مرتبط: ، ،
برچسب‌ها:
تاريخ : جمعه 4 / 1 / 1395برچسب:سیب زمینی شیرین, تکثیر, خواص, مشخصات ظاهری, | 6:20 بعد از ظهر | نویسنده : Nasim |

.: :.