ابزار منو ثابت

ترشح صمغ در درختان

 

 

 علل مختلف ترشح صمغ در درختان ميوه هسته دار

 

 علل مختلفی همچون آفات، بیماری ها و صدمات فیزیکی و هورمونی باعث خروج شيرابه از تنه و شاخه درختان ميوه هسته دار مي گردد كه با تشخيص صحيح اين علل مي توان راهكار كنترلي بهتري جهت جلوگيري از بروز آن در پيش گرفت. همانطور که اشاره شد، عوامل مختلفی باعث ایجاد صمغ در گیاهان می شوند از جمله این عوامل هورمونها هستند که نقش اساسی در ایجاد شانکر و تولید صمغ دارند و از عوامل دیگر که باعث ایجاد شانکر می شوند می توان به فشارها ی محیطی و آلودگی گیاهان به باکتریها و قارچهایی از جمله باکتری Pesudomonas syringae pv. syringae قارچPh.citrophthora  و Phytophthora parasitica، قارچ Valsa leucostoma و Cytospora spp، حمله حشرات از جمله کرم Grapholita molesta و صدمات مکانیکی و شیمیایی اشاره کرد.

 

1. اگر تراوشات شيرابه به صورت چسبنده و بيضي شكل برنگ تیره و به صورت متمركز باشد به احتمال زياد درخت به بیماری قارچی سیتوسپورایی یا شانکر باکتریایی آلوده شده است.در هر دو مورد به منظور كنترل بيماري، تمیز کردن شيرابه هاي روي تنه با جسم نوك تیز و پانسمان محل زخم با ترکیبات مسي مانند كوپراكسي كلرايد يا مخلوط بردو می تواند در کنترل بیماری موثر باشد.

 

2. اگر تراوشات شيرابه به صورت مارپيچي، به رنگ كهربايي روشن و به صورت پراكنده باشد اين ترشح بواسطه حمله آفات چوبخوار و پوستخوار به درخت بوده است. در مواردي فضولات لاروي در شيرابه قابل مشاهده است. گاهي اوقات پوست خواران در شیرابه خارج شده خفه شده و از بين مي روند ولی در هر صورت درخت به علت خروج صمغ ضعیف می گردد. بهترين روش جهت كاهش خسارت و پيشگيري از بروز آن تقويت درختان مي باشد.

 

 3. اگر تراوشات شيرابه به رنگ روشن و شفاف باشد در اغلب موارد در اثر عوامل فیزیکی مثل سرما، خسارت ادوات باغبانی و شخم زنی، ضربات باد به شاخه و ... اتفاق افتاده است. این صمغ عامل پاتوژنیک ندارند و خسارت در حد يك ضايعه پوستي باقي مي ماند.

 تراوش صمغ بیشتر يك راه تدافعي بوده و از ورود پاتوژن هاي بيماري زا بداخل بافت هاي گياهي ممانعت مي كند.

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


برچسب‌ها:
تاريخ : پنج شنبه 2 / 10 / 1395برچسب:صمغ, شیرابه, درختان هسته دار, , | 4:48 بعد از ظهر | نویسنده : Nasim |

.: :.